lördag 1 februari 2014

Önskemål inför förlossning

Jag och mannen har planerat att föda på SÖS. Det här är vad jag ser framför mig och hoppas på: värkarna börjar och inom 1-3 timmar dags att åka in. Vi får komma till SÖS direkt och jag får den efterlängtade lustgasen. Som jag sen behåller fram till dess att bebis är ute. Efter ett tag får jag epiduralen och sen efter ytterligare ett tag kommer bebis ut. Tårar och lycka och inga som helst komplikationer. Mannen klipper navelsträng, badar av och på med de söta små kläderna och mössan. Och sen blir det bricka med goda smörgåsar och flagga. Inte så mycket stygn och sånt. Dusch för mig och fräscha myskläder, sen till patienthotellet. Bara vi tre och knyta an. Titta på vår lilla skatt och förundras över livets mirakel.

Och sen ringa familj och sms:a vänner. 

Mannen hämtar sonen dag 2 eller 3 och sonen är sansad och kärleksfull på sitt allra bästa 4-årings sätt. 

Jag hoppas på en förlossning som tar 4-8 timmar, istället för 38 timmar som med sonen. Det var en väldigt jobbig förlossning pga hur lång tid det tog samt värksvaghet. Den avslutades med 9 dragningar med sugklocka, yttre press och att barnmorskan till slut mer eller mindre drog ut honom med sina bara händer. Ett tag var det tal om akut snitt men i sista stund lyckades det ordna dig iallafall. Man kan säga att jag var så smått traumatiserad efteråt och det tog lång tid att bearbeta. Så nu hoppas jag på en annan sorts förlossning, som jag och kroppen klarar av bättre. 

Jag är fullt medveten om att det inte går att planera såhär. Jag vet att det kan bli kaotiskt, akuta lösningar och helt annorlunda. Men får jag önska så önskar jag iallafall detta. 

Det var mina funderingar denna snöiga lördag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar