lördag 22 mars 2014

Sanningen: kroppen efter förlossning


Ni ver hur vissa föder fram sina små bebisar, hoppar i jeansen och är återställda på en vecka ungefär? Det är inte jag. Och jag vet inte riktigt om det där är en urban myt eller om dessa kvinnor verkligen existerar. För mig iallafall är det på tisdag 6 veckor sen förlossningen. Min kropp har sett bättre dagar om man säger så. Jag bär på ca 10 onödiga extra kilon, jag känner inte igen mina bröst, mitt hår är alldeles torrt och konstigt och min bålstabilitet går inte att finna hur mycket jag än letar efter den. Och rumpan har blivit platt? Påsarna under ögonen och nya gråa hår går jag inte ens in på. Eller min korta stubin och gråtmildhet...

Vissa dagar mår jag dåligt över det här. Men andra ljusare dagar gör det mig inget. Inte nåt av det. Jag kan slänga upp håret i en knut, sminka bort det mörka, strunta i extra kilona och bara ha ögon för min bebis, min 4-åring och min man. Min familj. Fast bebisen är ju den som får mest, de två andra älskar jag men bebisen är jag liksom förälskad i. Försöker mörka det för 4-åringen. Det går rätt bra faktiskt.

När bebis är runt 2-3 månader ska jag uppsöka frisör och tänka till lite kring motion och kost. Mål och delmål för att ta mig tillbaka till jag-form. Vissa saker får jag bara ta, gråa hår och mamma-bröst och lite nya linjer runt ögonen. Men den där valken på ryggen. Den ska bort.








2 kommentarer:

  1. Du är jättefin nu, och du kommer klara dina mål och delmål sen! Det är trist att inte känna igen sin kropp men fokusera som du säger på familjen framförallt lilla klimpen nu :-) Påsar, valkar och platt rumpa får ingå ett tag men du är faktiskt perfekt nu med! Det är lite justeringar att göra sen när du känner dig redo ;-) Att va gravid och nybliven tvåbarns mamma tär på kroppens in- och utsida men det går över inom sinom tid. Vi får stötta och hjälpa varandra nu när vi går runt i sammavardag.
    /Veronica

    SvaraRadera
  2. Tack V! Ja vi får verkligen stötta varann! Och du får dra med mig till gymet här om några veckor :)

    SvaraRadera