tisdag 11 februari 2014

Förvärkar

Vaknade imorse runt 7-tiden med..... förvärkar. Yes! This could be the day. Sonen fick sovmorgon eftersom det var APT på förskolan. Så vi kunde ta hela morgonproceduren i sakta tempo. Det var väldigt bra tajming. Det tog 1 och en halv timme att: se 4 korta barnprogram, äta frukost, sonen ta på sig kläder helt själv, bygga 2 torn, borsta tänder och ta på ytterkläder. Sen tog det ytterligare 25 minuter att gå till förskolan. Det är en promenad som för en vuxen i normal takt tar ca 10 minuter. Men för 4-åringen och gravid på övertid tog det alltså ca 25 minuter. Vi diskuterade medan vi gick hur det kan bli en snöfläck kvar på en stor gräsmatta efter regn och plusgrader, hur det är dålig stil att slänga glasflaskor på marken(en hund kan skära sig i tassen och då kommer blod) och att det bara är sopgubbar som bör och får stå bakom en sopbil och hålla i sig med bara händerna. Och lite annat stort som smått. Blir så överväldigad ibland över hur många resonemang som ryms hos en 4-åring.

Tillbaka till vad jag tror är starten på förlossningen. Förvärkarna har kommit regelbundet under hela förmiddagen och blir starkare och starkare. Inte så att jag behöver någon smärtlindring än, men definitivt på ett helt annat sätt än de vanliga sammandragningarna jag haft. Först var det ca var 20:e minut, sen var 10:e minut och nu runt var 5:e eller 7:e minut. Men rätt korta typ 15-20 sekunder. Kom igen nu bebis...

Men innan du kommer ut ska jag bara: dammsuga bort lite dammråttor, ta bort avskavt nagellack och packa om BB väskan. Och sonens övernattningsväska. Och ringa farmor och förvarna om att det kan bli hon som får hämta på förskolan idag. Och bädda sängen. Och fixa till kuddarna i soffan. Duscha också! Sen tror jag att jag är redo. Ska vi säga så? 

Laddar med lite förmiddagsfika. Vem vet om jag vill äta något mer sen? Bästa att passa på liksom.

Förväntansfull. Lite nervös. Men helt klart och definitivt redo. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar