lördag 15 mars 2014

Sömntips för nyblivna mammor

Igår var jag väldigt väldigt trött. Det var en typisk fredag och batterierna var helt tömda vid 21 och båda barnen var i däck sen en timme tidigare.  Somnade på soffan och det var liksom det.

Men innan dess hade jag surfat runt lite på sömntips och de bästa hittade jag på www.easybabylife.se 

1, Dreemfeeding: bebis ligger och sover, du går och lägger dig kanske 2 timmar senare. Då tar du upp lillen och ammar/flaskar medan hen sover. Där har du vunnit 3 timmars sömn i bästa fall.

2, Pappa tar första nattmatningen. I vårt fall somnar bebis runt 19-20, sen vaknar han vid 23-24 och vill ha första nattmålet. Varsågod pappa, ta över! Ge flaska och natta om. Vips har mamma fått sova ostört från ca 22-03 när nästa mål intas. Funkar bäst om mamma sover i annat rum.

3, Pappa tar HELA natten. Mamma sover i annat rum. Pappa kommer in med bebis för amning och tar sen tillbaka bebis för blöjbyte, söva om mm. Eller flaskmatar och mamma störs inte alls. 

Vi tog tips nr 2 igår och jag stannade på soffan från 21-03.20. Det var skönt! Men jag sov såklart inte 100% djupsömn utan lite ytligt och oroade mig för stackars bebis. Som klarade sig väldans bra utan mamma bredvid spjälisen och med flaska till nattmål. Mamma-oro är inte alltid logisk...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar