lördag 10 maj 2014

BVC och utbrott på Ikea och kissproblem

Igår var det ledig fredag för samtliga i familjen. Det firade vi med att gå till BVC, IKEA och Mio. 4-åringen var väldigt bestämd på att han skulle med till BVC på morgonen för lillebrors vaccinering. Jag som inte såg fram mot det alls försökte avleda honom med löfte om iPad eller TV. Det funkade icke. Han skulle bara med helt enkelt. Jag suckade och talade om för honom att då var det bara till att lyssna precis på vad jag sade när vi kom till BVC och jag bara skulle ta hand om bebisen. Storebror fick bara vara med men klara sigsjälv. Han sade okej till allt. Så vi gick iväg kvart över nio, vinkade hejdå till yrvakna pappan och höll tummarna(eller jag iallafall). Det gick ju hyfsat bra. 4-åringen lyssnade och betedde sig väl, bebisen gjorde allt han skulle och jag började inte gråta eller så. Bebisen tyckte det var jobbigt att bli mätt på längden och ännu värre såklart med sprutorna, en i vardera litet knubbigt lår. Men den det var värst för förutom bebisen var BVC-sköterskan(som är ny), hon blev superstressad av gråtande bebis och att 4-åringen satt i soffan med händerna för öronen. Hon kanske trodde det var tecken på traumatisk upplevelse eller nåt. Och tog fram såbubblor som hon erbjöd och visade hur man skulle göra. 4-åringen bara tittade på henne, ungefär som att "Jag vet väl för sjutton hur man blåser en såpbubbla men nu skriker ju lillebror och det skär liksom i öronen". Men han sade inget. Bebis lugnade ned sig och vi gick ut och ammade och sen hem.

Det gick väldigt bra på både Mio(lite soffkuddar skulle inhandlas) och på IKEA(mörk rullgardin till sovrummet och lite annat plock). Lillen sov sig genom allt inklusive lunch och fika och storebror fick bara härdsmälta en enda gång. Men jag var pedagogisk för en gångs skull och lät honom spela ut sin lilla scen på IKEA och sen tog jag honom i famnen och kramade honom och frågade om det blev lite för mycket helt enkelt? "Jaa" hulkade han och lugnade sen ner sig. 5 minuter senare var det världens gladaste unge som hoppade runt.

Vi hade en både bra och stökig natt den här fredagen. Bra för att bebis sov hela natten från 19-0645, med en matpaus kl 22 enbart. stökigt för att 4-åringen kissade ner sig och det blev sängbyte, avtorkning och ny pyjamas vid halv två. Sen utspelade sig följande under ca 45 min: pappan lägger sonen och går tillbaka till vår säng.  Sonen kommer tillbaka till pappan och kan inte sova, pappan lägger honom igen och stoppar om och går tillbaka till vår säng. Och sen fortsatte samma scenario ca 13 gånger till. Lovely... Problemet är att det kissas i sängen såklart. Det stör hela natten för sonen som annars alltid sover hela nätter. Och vi försöker att han får dricka mindre på kvällen, ta upp honom för att kissa vid 22(vilket han brukar totalvägra och skriker som en stucken gris när man vill lyfta honom till badrummet), köpt nya fina lakan med döskallar på som han kanske inte vill kissa ner m.m. Det senaste är nu att han kommer få ett kinderägg varje gång han vaknar torr. Det har funkat 1 gång hittills. Andra tips tas tacksamt emot...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar