måndag 3 februari 2014

Hur det känns att vara gravid i 9:e månaden

Måndagsfrukost och gravidtankar vid frukostbordet.

Bästa starten på dagen? 

Jaha. Såhär nio månader in är det ett par saker som känns liiite besvärliga.
1, Det här med att magen sjunker och det blir lättare att andas. När händer det? Under förlossningen eller? 
2, Nästäppan. Not helping!!! Kan jag bara få andas normalt eller? 
3, Jo men det är lite tungt nu. Det är en hel och färdig människa med egen vilja som bor i min mage. Det sparkas, det är vaket och det är små knytnävar mot urinblåsan. Jättegulligt. Men också: KOM UT.
4, Jag har sett säsong 1-6 av Sex and the city samt film 1 och 2, säsong 1 av Shamless, greys anatomy säsong 10 och lite ströavsnitt av både det ena och andra. Och nätshoppat, städat ur skåp, ställt böckerna i "rätt" ordning i bokhyllan, skapat och beställt en fotobok för 2013, stajlat bebissäng, tvättat bebiskläder, packat och packat om BB väska. Jag är redo liksom.
5, Jag längtar efter ett glas rött och skäms inte för det. Eller en flaska för den delen. 
6, Jag längtar efter kläder som inte har ultrastretch, 30 cm mudd i midjan eller liknar sonens lektält. 
7, I nuläget finns enbart en sovställning: vänster sida med 2 kuddar under huvet och en mellan knäna. Allt annat orsakar smärta i bäckenet och andnöd. Jag är egentligen magsovare.
8, Jag har tålamod som en geting. 
9, Jag går lika snabbt som min mormor, 83 år. 
10, Jag är konstant rastlös. Känner mig som en katt som vankar runt och försöker hitta rätt hörna att föda i. 
11, Alla är lite otåliga nu: vi vill se bebis! Sonen frågar, mamma frågar, svärmor frågar, personalen på förskolan frågar, vännerna frågar(lite försynt), mannen frågar(typ 5 ggr om dagen, inte särskilt försynt). Well, today is not the day people. Bebis lägger armar i kors och skakar bestämt på huvet: Livets mirakel skall ej stressas. JAG har minsann inte lovat någon att komma ut en enda dag tidigare än beräknat. Så det så.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar